Aktualności
"Betlejem polskie" Lucjana Rydla wystawił w niedzielę GOK w Przygodzicach. Premiera jasełek przyciągnęła liczną widownię.
W inscenizacji wystąpiło ponad pięćdziesięciu młodych artystów ze wszystkich sekcji placówki. Aktorów przygotowały Dorota Szmaj i Aneta Pawelec, choreografem tanecznym widowiska jest Agata Niedzielska, autorką scenografii Kornelia Tysiak, a kompozytorem muzyki Roman Gosławski. Wokalistów wprawiła Marta Pawłowska, nad całością czuwał zaś Robert Kaczmarek. Podczas produkcji angażowali się jeszcze: Zygmunt Paszkowski, Dawid Karwatka, Mariusz Jaszcz i Marian Niziołek.
Wersja "Betlejem" według GOK różni się nieco od Rydlowskiego oryginału. Zniknął z niej m.in. wątek dotyczący stosunków polsko-niemieckich. Do kolęd i pastorałek dołączono taneczne popisy Zespołu Pieśni i Tańca Przygodzice.
- Z trzyaktowego tekstu usunęliśmy te fragmenty, które dzisiaj mogłyby być niezrozumiałe. Widowisko ma historyczny i religijny charakter - mówi dyrektor GOK Robert Kaczmarek. Fabuła dzieła Rydla pozostała jednak niezmieniona. W czasie trwającego ok. godziny widowiska przedstawiono m.in. narodziny Chrystusa, reakcję na tę nowinę Heroda, a wreszcie hołd złożony przez lud i postaci historyczne.
- Widowisko ma być jednym ze sztandarowych i wyjazdowych przedsięwzięć GOK - podkreśla.
Lucjan Rydel napisał "Betlejem polskie" na zamówienie Stowarzyszenia Kółek Rolniczych w 1903 r. Premiera widowiska odbyła się w 1905 r. w Teatrze Miejskim we Lwowie.
Z wystawieniem spektaklu w Krakowie były kłopoty, bowiem dyrektor Teatru Miejskiego nie zgodził się na jego pokazanie. Wówczas Rydel osobiście wyreżyserował przedstawienie i wystawił je w Domu Ludowym przy ul. Krowoderskiej. "Betlejem" cieszyło się taką popularnością, że wreszcie trafiło na scenę Teatru Miejskiego (obecnie Teatru im. J. Słowackiego) i było grane ponad 30 sezonów.
Realizatorzy przygodzickiego przedsięwzięcia liczą na to, że spektakl w nowym opracowaniu będzie równie popularny.